دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

پالپکتومی ; درمان ریشه ی دندان شیری

درد دندان شیری مشکلی است که با پالپکتومی به سادگی رفع می شود.

در گذشته باور عموم به این صورت بود که اگر دندان شیری کودک درد گرفت باید آن را کشید و منتظر رویش دندان دائمی ماند. در حالی که در دندانپزشکی امروزه چنین چیزی کاملا غلط است. دندان شیری زمانی که می پوسد و درد می گیرد راه حل آن کشیدن نیست بلکه پالپکتومی است .

پالپکتومی چیست؟

پالپکتومی یعنی درمان ریشه ی دندان شیری و یا همان عصب کشی دندان شیری به اصطلاح عوام .در این روش کانال های عصبی دندان شیری از عفونت که موجب درد دندان شده است پاک می شوند و با مواد خاصی پر می شوند. سپس ترمیم تاج دندان شیری انجام می شود تا دندان در باقی زمانی که قرار است داخل دهان کودک باقی بماند بتواند عملکرد خوبی داشته باشد.در عین اینکه ظاهر زیبا و سالمی هم داشته باشد و درد کودک نیز از بین برود.

پالپوتومی نیز لفظی است مربوط به عصب کشی دندان شیری .اما فرق آن با پالپکتومی در این است که در پالپوتومی به جای پاکسازی همه ی کانال های دندان تنها اعصاب تاج دندان پاکسازی می شوند. پالپوتومی در مواردی انجام می شود که پوسیدگی دندان خفیف تر است و درد کودک کمتر است و دندانش خود به خود درد نمی گیرد.

اهمیت پالپکتومی نسبت به کشیدن دندان چیست؟

دندان شیری در صورتی که زود تر از موعد کشیده شود می تواند باعث به هم ریختگی دندان های دائمی و در نتیجه ضرورت انجام ارتودنسی شود. در حالی که اگر دندان تا زمانی که موعد افتادنش فرا برسد داخل دهان حفظ شود از حرکت و جابه جایی دندان های کناری اش جلوگیری می کند و فضا را برای رویش دندان دائمی زیرینش حفظ می کند .در نتیجه ریسک به هم ریختگی دندان های دائمی در آینده کاهش می یابد .

در مورد دندان های قدامی که در خط خنده معلوم هستند در صورتی که دندان شیری زودتر از موعد و به علت پوسیدگی کشیده شود روی زیبایی و اعتماد به نفس کودک اثر منفی می گذارد.هم چنین باعث می شود کودک در تلفظ بعضی حروف مانند س و د دچار مشکل شود و تمام این مسائل روی روان کودک اثر منفی می گذارد.

آیا پالپکتومی درد دارد؟

در دندان پزشکی اطفال می توان گفت که پالپکتومی جزو اعمال دردناک است چرا که مستقیما با عصب دندان سر کار دارد اما در کلینیک دندانپزشکی دکتر قاسمی برداشت پوسیدگی ها با کمک لیزر فوتونا انجام می شود و این خود کمک می کند تا کودک دردی حس نکند. ضمن این که بی حسی موثر هنگام پروسه ی پالپکتومی باعث می شود کودک هیچ درد آزار دهنده ای حس نکند و  تجربه ای خوشایند از دندانپزشکی داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *