دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

پاسخ به سوالات رایج در مورد بلیچینگ

پاسخ به سوالات رایج شما درمورد بلیچینگ
بلیچینگ قادر به رفع و بهبود کدام مشکلات دندانی است؟

تغییر رنگ های ناشی از غذاهای رنگدانه دار و دندان هایی که ذاتا رنگ زرد یا تیره ای دارند دندان هایی هستند که بیشترین پاسخ دهی را به بلیچینگ دارند.

دندان هایی که دچار بدرنگی ناشی از مصرف تتراسایکلین هنگام شکل گیری دندان بوده اند هم به این درمان پاسخ می دهند اما ممکن است به طور کامل هاله ی خاکستری خود را از دست ندهند.

دندان هایی که دچار بدرنگی ناشی از تروما و آسیب شده اند به میزان قابل قبولی روشن می شوند مخصوصا آن دندان هایی که در اثر ضربه مشکل یا ضایعه ای برایشان ایجاد نشده است.

هم چنین ممکن است قبل از انجام ونیر های سرامیکی برای دندان مربوطه بلیچینگ تجویز شود تا در نهایت بعد از انجام ونیر بدرنگی دندان  بهتر پوشانده و مخفی شود.

مهم ترین عوارض ناشی از بلیچینگ چیست؟

در تحقیقات اخیر ثابت شده که 55% بیماران در بلیچینگ در خانه (at-home bleaching) 24ساعت دچار حساسیت های دندانی  می شوند. نکته ی جالب درمورد این مسئله این است که بیمارانی که تری(قالب بلیچ )خالی و بدون مواد را در دهان خود گذاشتند هم دچار حساسیت دندانی شدند!این مسئله حاکی از آن است که نه فقط ماده ی بلیچینگ بلکه هر ماده یا وسیله ای روی دندان ها قرار بگیرد و به آنها نیرو وارد کند باعث حساسیت دندان ها می شود.

آیا کودکان  و نوجوانان میتوانند کاندید دریافت بلیچینگ باشند؟

بله .در بعضی موارد میتوان برای این گروه سنی بلیچینگ را  تجویز کرد. مثلا کودکانی که  دچار تغییررنگ دندانی ناشی از فلوروزیس(افزایش بیش از حد فلوراید دریافتی بیمار) هستند،تغییر رنگ های تک دندان که میتواند مرتبط با درمان ریشه ی آن دندان باشد،تغییر رنگ دندان به علت مصرف تتراسایکلین .

معمولا برای دندان های شیری بلیچینگ تجویز نمی شود چون این دندان ها ذاتا دندان هایی بسیار سفید هستند(علت اینکه دندان شیری نامیده می شوند نیز همین است.)اما در موارد تغییر رنگ های دندان شیری ناشی از آسیب و تروما می توان بلیچینگ به وسیله ی کاربامید پروکساید را برای بیمار تجویز کرد.

روشن شدن رنگ دندان بعد از بلیچینگ چقدر ماندگار است؟

فاکتور های زیادی در ماندگاری روشن شدن دندان در اثر بلیچینگ نقش دارند .مثلا اینکه فرد هرچند وقت مواد رنگدانه دار مثل قهوه و چای  مصرف می کند ، نوع بدرنگی و تغییر رنگ دندان ها قبل از بلیچینگ.

حداقل ماندگاری بلیچینگ در حالت عادی 1 الی 3 سال است  و در بعضی بیماران حتی ممکن است این دوام تا 10 سال ادامه داشته باشد.

آیا تغییر رنگی که  ناشی از سیگار و نیکوتین باشد با بلیچینگ رفع و درمان میشود؟

لکه ها و تغییر رنگ های ناشی از نیکوتین بسیار سخت هستند و حذف آنها آسان نیست.این لکه ها ابتدا خارجی و سطحی هستند و در صورت عدم درمان به نسج دندان نفوذ کرده و تبدیل به تغییر رنگ داخلی می شوند.با استفاده ی شبانه از کاربامیدپراکساید 10% به مدت 1 الی 3 ماه لکه های ناشی از نیکوتین می توانند رفع و حذف شوند.

هنگام بلیچینگ چه چیزی در دندان است که باعث میشود دندان روشن شود؟

هیدروژن پراکسید و کاربامید پراکسید به درون مینا و عاج نفوذ می کند و صرفا یک تغییر دهنده ی رنگ سطحی نیست بلکه تغییر رنگ داخلی در دندان ایجاد می کند.این درمان بدون اثر بر سختی دندان طی یک فرایند اکسیداسیون رنگ دندان را روشن می کند.

آیا at home bleaching  یا بلیچینگ در خانه منع استفاده و محدودیت خاصی دارد؟

این محدودیت ها به شرایط  از پیش موجود بیمار مرتبط است .بلیچینگ فقط روی دندان خود بیمار اثر می گذارد و قادر به تغییر رنگ سرامیک و کامپوزیت نیست و ممکن است بعد از این درمان نیاز به تعویض ترمیم دندان  برای همرنگ شدن با دندان های بلیچ شده وجود داشته باشد و تشخیص این امر بدون مراجعه به مطب دندانپزشکی ممکن نیست.همچنین مسئله ی بیش از حد روشن شدن دندان ها وجود دارد که به خودی خود یک مشکل محسوب نمی شود مگر اینکه در زیبایی اختلال ایجاد کند .برای عدم ایجاد این مشکل معمولا می توان میزان سفیدی رنگ صلبیه ی چشم (قسمت سفیدرنگ چشم) را به عنوان معیاری استاندارد برای میزان سفید شدن رنگ دندان ها در نظر گرفت.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *