دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

کنترل عفونت ورعایت اصول بهداشتی در مطب های دندانپزشکی باید به چه صورت باشد؟

اتوکلاو یکی از اجزای اصلی برای کنترل عفونت در کلینیک های دندانپزشکی است.

در همه ی زمان ها به ویژه امروزه در دوران پاندمی ویروس نکته ای که حائز اهمیت است این است که اصول کنترل عفونت و بهداشت در مطب های دندانپزشکی به درستی رعایت شود .چرا که در غیر این صورت این مکان ها می تواند منبع انتقال بزرگ و خطرناکی برای ویروس و عفونت ها باشد.

در این مقاله قصد داریم اصول رعایت کنترل عفونت را برای شما شرح دهیم تا با آگاهی بتوانید مطب دندانپزشکی مورد نظر خود را برای درمان انتخاب کنید.

قلم ها و وسایل استیل:

در یک مطب دندانپزشکی دارای مجوز از وزارت بهداشت باید تمامی اقلام و وسایل غیر یک بار مصرف علاوه بر اینکه شست وشو داده می شوند توسط دستگاه اتوکلاو استریل شوند یعنی صددرصد عاری از هرگونه ویروس و باکتری و قارچ شوند.استفاده از وسایل تنها با شست و شو غیر مجاز می باشد.

یونیت :

یونیت که مجموعه ای است حاوی صندلی برای نشستن بیمار و چراغ و میزک حاوی توربین و آنگل و سایر هندپیس ها در کنترل عفونت بسیار مهم است و به علت اینکه تمامی مراجعین روی آن می نشینند باید به طور کامل ضدعفونی شود .بعد از پایان درمان هر یک از مراجعین باید یونیت به طور کامل ضدعفونی شود .تمام اجزایی که وارد دهان بیمار می شوند شامل دستگاه لایت کیور و ساکشن و پوآر و سایر هندپیس ها باید بعد از هربار استفاده با محلول های ضدعفونی کننده ضدعفونی شوند

هندپیس ها شامل آنگل و تورببین و… :

معمولا در کلینیک ها هندپیس ها که برای تراشیدن دندان و اموری از این قبیل استفاده می شوند توسط محلول ضدعفونی کننده و با دست ضدعفونی می شوند اما کلینیک ما مجهز به دستگاه DAC از برند سیرونا است که بسیاری از مراکز درمانی از آن بی بهره اند. به کمک این دستگاه که تخصصا به ضدعفونی هندپیس ها می پردازد نه تنها سطح بیرونی هندپیس  ها بلکه تمامی منافذ داخل آن ها را نیز مورد شست و شو  و ضدعفونی قرار می دهد .لذا هیچ نگرانیی از بابت باقی ماندن باکتری ها و ویروس ها در داخل این ابزار ها وجود نخواهد داشت.

سطوح :

تمامی سطوح اتاقی که یونیت در آن قرار گرفته و محل اصلی درمان بیمار است باید روزانه توسط محلول های مخصوص ضدعفونی سطوح هربار حداقل 30 ثانیه ضدعفونی شود.جدا از آن سطوحی که در مجاورت بیمار قرار میگیرند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تماس با وسایلی که وارد دهان بیمار شده است هستند باید بعد از پایان درمان هر بیمار مجددا ضدعفونی شوند.

لوازم یک بار مصرف:

دستکش ها و ماسک و پیشبند بیمار و تمامی وسایل یکبار مصرف باید اختصاصا برای هر بیمار جداگانه استفاده شوند. باری کنترل عفونت بهتر دندانپزشک و دستیاران باید از تبادل مواد و وسایل بدون دستکش جدا پرهیز  کنند و همچنین برای ساده ترین و کوچکترین امور نیز با دستکشی که از قبل در دست دارند برای بیمار کار نکنند.تمامی وسایل یکبار مصرف باید در حضور شما مراجعین عزیز برای اولین بار مورد استفاده قرار گیرد.

بهتر است که :

جهت کنترل عفونت در محیط درمانی پاپوش استفاده شود .یعنی کسی با کفش آلوده وارد مطب نشود و قبل از ورود روی کفش هایش پاپوش بپوشد .

هرشخص بعد از ورورد به مطب دندانپزشکی دست های خود را در سرویس بهداشتی مطب بشوید تا آلودگی را همراه خود به داخل مطب نیاورد .

 

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *