دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

مواردی که هنگام پر کردن پرونده ی دندانپزشکی باید به آن توجه کنید چه هستند؟(1)

مرکز دندانپزشکی دیجیتال دکتر مهری قاسمی در غرب تهران

پرونده ی دندانپزشکی شما سند و مدرکی است برای دندانپزشکتان که حاوی تمامی اطلاعات پزشکی و غیر پزشکی ضروری شماست.

مراجعین باید جدا از نام و تلفن و نشانی و اطلاعات از این قبیل در مورد بیماری ها و شرایط پزشکی خاصی هم که دارند در پرونده ی خود توضیحات کامل بدهند .

بیماری ها و مشکلاتی که مراجعین باید در پرونده ی خود آنها را ذکر کنند:

بیماری های قلبی :

مشکلات قلبی معمولا همراه با فشار خون و نا منظمی ریتم قلب هستند. ساده ترین توضیح این است که ماده ی بی حسی دندانپزشکی حاوی ماده ای به اسم لیدوکائین است که خود بالا برنده ی فشار خون است .در صورتی که فرد دارای فشار خون بالاتر از حد عادی باشد ماده ی بی حسی خاصی به نام پریلوکایین برای او باید استفاده شود که فشارخونش را تشدید نکند.

هم چنین افرادی که سابقه ی گرفتگی موقتی عروق قلبی و یا سکته ی قلبی ( انفارکتوس میوکارد ) و مغزی را دارند باید این مورد را حتما در پرونده ی خود ذکر کنند چرا که این افراد مستعد سکته ی مجدد هستند و باید دارو های اورژانس مانند نیتروگلیسرین هنگام درمان دندانپزشکی برای این افراد در دسترس باشد.

مشکلات تیروئیدی:

کم کاری تیروئید ( هایپوتیروئیدیسم ) یا  پرکاری آن ( هایپر تیروئیدیسم ) نیز از مواردی است که حتما باید در پرونده ذکر شود . به طور کلی کم کاری تیروئید برای دندان پزشکی خطر کم تری دارد اما ممکن است این افراد در شرایطی مثل ناشتا بودن و یا زمانی که درمان دندان پزشکی آنها طولانی شود دچار افت فشار خون شوند و سطح هوشیاری آنان کاهش یابد.

پرکاری تیروئید به خودی خود فرد را مستعد بالا رفتن فشار خون و مشکلات قلبی می کند لذا باید در پرونده ذکر شود تا ملاحظات بیماران مبتلا به فشار خون برای این افراد نیز در نظر گرفته شود.

کم خونی ( آنمی ):

کم خونی یا آنمی از هر نوعی که باشد مانند میکروسیتیک و … باید در پرونده ذکر شود. این مسئله از این جهت حائز اهمیت است که  دندان پزشک هنگام کار بر روی بیمار به مشکل کم خونی بیمار آگاه باشد و از طولانی شدن جلسات درمان پرهیز کند و  درمان های خونریزی دهنده تر مانند کشیدن دندان یا پیوند لثه را با آمادگی و تجهیزات کامل تر برای بیمار انجام دهد تا شاهد مواردی مانند از هوش رفتن بیمار و افت فشار خونش نباشد.

دیابت :

فردی که مبتلا به دیابت است یا به اصطلاح عوام قند بالایی دارد در دندان پزشکی باید ملاحظات خاصی را رعایت کند . به طور مثال قبل از جراحی های وسیع مانند چند واحد ایمپلنت باید با پزشک خود درمورد میزان مصرف انسولین در روز جراحی مشورت کند.این افراد بسیار مستعد بالا یا پایین رفتن قند خود حین درمان دندان پزشکی هستند که خود منجر به تغییرات فشار خون و تغییر در سطح هوشیاری می شود.

هم چنین ترمیم بافت ها در این افراد به کندی اتفاق می افتد.لذا دندانپزشک باید برای جراحی هایی مثل پیوند لثه یا ایمپلنت از وجود دیابت آگاه باشد.لذا ذکر آن در پرونده ضروری است.

در مقاله ی بعدی به توضیح سایر بیماری هایی که ذکر آنها در پرونده ی شما ضروری است می پردازیم.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *