دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

دیاستم چیست و چه درمانی دارد؟

دیاستم به فاصله ی بین دندان ها گفته می شود. در حالت عادی باید دندان های فرد با دندان های کناری خود تماس داشته باشند تا از نظر زیبایی و عملکرد در بهترین حالت خود باشند . در برخی افراد اما این دندان ها از هم فاصله دارند که در اغلب موارد موجب شکایت فرد از ظاهر و زیبایی دندانهایش می شود.

برای بیمارانی که با شکایت از دیاستم های خود به ما مراجعه می کنند چند راه درمانی وجود دارد که براساس میزان‌بزرگی دیاستم( میزان فاصله ی دندان ها از هم) و وضعیت اقتصادی بیمار یکی از درمان های موجود برای مراجع محترم انتخاب می شود.

در این مقاله به معرفی راه حل و درمان دیاستم ها می پردازیم.

ارتودنسی

اولین و کم تهاجم ترین درمان دیاستم ارتودنسی است. به کمک سیم های ارتودنسی و یا به کمک ارتودنسی شفاف به دندان ها نیرو وارد می شود تا در کنار هم قرار بگیرند و فاصله ی بینشان کم شود. این درمان نیازی به تراش و تخریب دندان ندارد و این بزرگترین مزیتش است . اما به نسبت ِ سایر روش ها درمان زمان بر تری است و معمولا نیاز به چندماه زمان برای جوابدهی دارد. برخی مراجعین به همین علت ارتودنسی را برای اصلاح فواصل بین دندانی ِ خود انتخاب نمی کنند.

کامپوزیت ونیر

ونیرهای کامپوزیتی جزئی از درمان های زیبایی هستند و یکی از راه های اصلاح فواصل بین دندانی به شمار می روند. در این درمان ابتدا سطح دندان کمی خشن می شود و سپس مواد کامپوزیتی به دندان اضافه شده و فرم داده می شود. با این ترتیب دیاستم از بین میرود و فضا با کامپوزیت پر می شود. این درمان یک جلسه ای است و در زمان بسیار کوتاهی به نتیجه می رسد. اما احتیاج به مراقبت دارد. بعد از انجام آن باید از گاز زدن غذا های سفت و‌کارهایی مثل تخمه شکستن پرهیز کرد. چرا که باعث لب پر شدن کامپوزیت می شوند.

لمینیت ها و پروتز های سرامیکی

این درمان های پروتزی از نظر زمانی سریعتر از ارتودنسی و زمان بر تر از کامپوزیت هستند . از طرف دیگر از نظر آسیب به دندان نیاز به مقدار کمی تراش دندان دارند. اما مشکلات کامپوزیت مانند لب پر شدن را ندارند و از این نظر بهتر هستند.

در نهایت باید گفت که برای تشخیص چگونگی اصلاح دیاستم نیاز به ویزیت حضوری به دندانپزشک وجود دارد تا با مشورت دندانپزشکِ خود بتوانید بهترین درمان را برای خود انتخاب کنید.

 

 

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *