دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

دندان عقل که بود و چه کرد؟!

از جمله عواملی که پس از پر کردن دندان باعث حساسیت می‌شوند عبارتند از خوردن غذاهای شیرین، غذاهای سرد و گرم و نوشیدنی های اسیدی

در بیش از نیمی از انسان ها دندان آسیاب بزرگ سوم یا اصطلاحا دندان عقل به صورت کامل رویش نمی یابد و درون دهان پدیدار نمی شود.بلکه به صورت نیمه نهفته یا نهفته در می آید. در این مقاله قصد داریم به توضیح انواع رویش دندان عقل و نحوه ی مواجهه با آن بپردازیم.

دندان عقل کاملا رویش یافته:

این نوع دندان ها کاملا از لثه بیرون می آیند و در محیط دهان پدیدار می شوند.معمولا این دندان ها نیاز به مداخله ی خاصی ندارند. اما در صورتی که کج رویش یافته باشند ممکن است باعث گاز گرفتن لپ شوند که در این حالت ترجیح داده می شود که کشیده شوند.

دندان عقل نیمه نهفته:

به دندانی نیمه نهفته گفته می شود که مقداری از آن از لثه بیرون آمده باشد و قابل مشاهده باشد و الباقی آن زیر لثه باقی مانده باشد. مشکلی که دندان های نیمه نهفته دارند این است که ممکن است لثه ی پوشاننده ی آنها در اثر غذایی که رویش فشرده می شود و سایر تحریکات دچار التهاب شود که به آن پری کرونایتیس گفته می شود. در این حالت لثه ی روی دندان بسیار ملتهب و دردناک می شود و می تواند باز کردن دهان و حتی بلع را دچار مشکل کند.راه حل این مشکل این است که با دهانشویه ی کلرهگزیدین و یا ژل کلرهگزیدین ناحیه شست و شو داده شود در صورت عفونی بودن ناحیه آنتی بیوتیک مصرف شود و در زمان مناسب دندان جراحی شود و کشیده شود. این نوع دندان های عقل کاندید مناسبی برای باقی ماندن داخل دهان نیستند.

دندان عقل نهفته :

دندان عقلی که نهفته باشد دو حالت ممکن است داشته باشد.

1)در زیر لثه نهفته است که در این حالت ممکن است با جویدن غذا روی لثه ی آن ناحیه فرد احساس درد کند

2) در زیر استخوان فک نهفته است. در این صورت نیاز به جراحی و برداشت استخوان روی آن برای دسترسی پیدا کردن به دندان وجود دارد. دندان عقلی که تا این حد نهفته باشد ممکن است مشکلات دیگری هم برای فرد پیش بیاورد .در بسیاری از موارد این دندان در جهات متفاوتی رویش می یابد  مثلا به سمت ریشه ی دندان کناری  رویش می یابد و باعث تحلیل آن می شود. و یا بسیار در عمق فک رویش می یابد و جراحی آن نیاز به مهارت خاصی دارد تا به عصب تحت فکی آسیب نرسد.

در پایان باید ذکر کنیم که اگر دندان عقل شما نیاز به هرگونه درمان و مداخله ای داشته باشد تیم تخصصی دندانپزشکی دیجیتال دکتر قاسمی با حداکثر دانش و امکانات آماده ی خدمت رسانی به شما هستند.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *