دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

تفکرات اشتباه در مورد دهان و دندان ها

بهداشت دهان و دندان

در این مقاله قصد داریم تعدادی از تفکرات اشتباه را که بسیاری از مردم راجع به دندانپزشکی و دندان ها ی خود دارند  را برای شما شرح دهیم .

مسواک زبر و hard بهتر دندانهایم را تمیز می کند.

بسیاری از مردم تصور می کنند که هرچه برس های مسواک آنها زبر تر باشد دندان ها بهتر تمیز می شوند در صورتی که این تصوری غلط است. یک مسواک ایده آل علاوه بر اینکه باید پلاک را از روی دندان پاک کند باید باعث ماساژ لثه نیز بشود.بهترین نوع مسواک برای دندان و لثه مسواک با برس نرم و soft است.و اتفاقا مسواک های زبر  و hard  نه تنها منجر به تمیز شدن درست دندان ها نمی شوند بلکه مسواک زدن با آنها امری بسیار تهاجمی است و باعث سایش مینای دندان در دراز مدت و همچنین تحلیل و عقب رفتن لثه ها می شود که خود این دو مورد در نهایت منجر به حساسیت های شدید دندانی و ازبین رفتن زیبایی و استعداد بیشتر دندان ها به پوسیدگی می شود.

خلاصه ی کلام: هیچ وقت هنگام خرید سراغ مسواک های hard  و زبر نروید.

استفاده از مواد نقره ای ( آمالگام ) برای ترمیم دندان بد است و ضرر دارد.

آمالگام طی آخرین مقالاتی که چاپ شده تنها از دوبابت مضر است .یکی اینکه هنگام قرار دهی آن در دندان شما بخارات جیوه ی آن برای دندانپزشک شما ضرر دارد (که با زدن ماسک می توان تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کرد.) دیگر این که هنگام دفع آمالگام  در زباله ها برای طبیعت مضر است.باید بدانید که حضور آمالگام در دهان شما هیچ ضرری برایتان ندارد واتفاقا در مواردی که دندانپزشک شما برای پر کردگی دندانتان آمالگام را انتخاب می کند جای هیچ نگرانی ای ندارد .ترمیم همرنگ دندان یا کامپوزیت اتفاقا با این که از لحاظ ظاهری زیباست اما در بعضی موارد بهتر است که استفاده نشود . مثلا در بیماران با ریسک پوسیدگی خیلی زیاد و همچنین در مواردی که خشک نگه داشتن دندان هنگام قراردهی ماده ی پرکردگی کار سختی است  بهتر است که از کامپوزیت استفاده نشود و به جای آن از آمالگام استفاده شود.

خوردن قند و شیرینی الزاما  دندانم را خراب می کند.

بله درست است که خوردن شیرینی جات منجر به  تولید اسید توسط میکروب های اطراف دندان  و درنهایت پوسیدگی دندان می شود اما اگر استفاده از مسواک حداقل دو بار در روز و نخ دندان را رعایت کنید و ظرف نیم ساعت بعد از خوردن غذا مسواک بزنید موادغذایی از بین دندان های شما خارج می شود و هیچ جایی برای نگرانی نیست .

خلاصه ی کلام: می توانید همه ی غذاها را بخورید به شرط آنکه رعایت بهداشت دهان خود را نیز مد نظر داشته باشید.

آدامس برای دندان ها ضرر دارد.

جویدن آدامس باعث  ترشح بزاق می شود و ترشح بزاق نیز باعث شسته و پاک شدن مواد غذایی از اطراف دندان می شود.به همین علت در شرایطی که هیچگونه دسترسی ای به مسواک و نخ دندان ندارید پیشنهاد می کنیم که آدامس بجوید.البته که منظور از آداکس  قطعا آدامس های بدون قند است.

البته به یک نکته باید توجه کرد و آن این است که جویدن مداوم و خیلی زیاد آدامس ریسک مشکلا ت مفصل فکی را افزایش می دهد. لذا در مصرف آن افراط نکنید.

استفاده از خمیر دندان سفید کننده به همراه مسواک برای سفید کردن دندان ها بسیار مفید است.

خمیر دندان های سفید کننده نسبت به خمیر دندان های معمولی ذرات ساینده ی بیشتری دارند و اگرچه به مقدار کمی توانایی سفید کردن دندان ها را دارند اما استفاده ی نادرست و روزانه ی آنها می تواند باعث ایجاد سایش روی مینای دندان و آسیب به دندان شود. به همین دلیل استفاده ی آن بدون نظارت دندانپزشک پیشنهاد نمی شود. پیشنهاد می کنیم برای سفید کردن موثر دندان هایتان از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید و روش هایی مثل بلیچینگ را مدنظر قرار دهید.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *