دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

برای بستن فواصل بین دندانی چه میتوان کرد؟ (1 )

بستن فضاهای بین دندانی امروزه دردندادنپزشکی زیبایی اهمیت زیادی دارد.

راه حلی که برای بستن فضای خالی بین دندان ها و فواصل بین دندانی ها در ذهن اکثریت مردم وجود دارد این است که این فاصله ها به کمک ارتودنسی بسته می شود.اگرچه این ذهنیت درست است  و ارتودنسی راه حل اولیه و کلاسیک برای بستن فضاهای خالی و اصطلاحا دیاستم های بین دندانی است اما باید بدانید که ارتودنسی تنها راه حل نیست و راه حل های دیگری نیز وجود دارند که در بسیاری از موارد به ارتودنسی ترجیح داده می شوند.

وقتی اندازه ی فواصل بین دندانی بزرگ نیست…

در این شرایط می توان دندان ها را به کمک ارتودنسی به هم نزدیک کرد و یا در شرایطی خاص به ویژه وقتی که فضای خالی بین چندین دندان وجود ندارد بلکه تعداد کمتری از دندان ها بینشان فاصله است ( مثلا سه الی چهار دندان با هم فاصله دارند ) می توان راه حل دیگری انتخاب کرد.در این شرایط میتوان از درمان های دیگری به جای ارتودنسی استفاده کرد که این درمان ها ترمیم ها و ونیر ها هستند.ونیر ها که دو نوع کامپوزیتی و سرامیکی دارند برای رفع نواقص و اصلاح شکل دندان ها و همینطور رنگ آن ها استفاده می شوند.

مزایای استفاده از ونیر ها به جای ارتودنسی:
  • زمان درمان بسیار کوتاه تر است ! در حقیقت درصورتی که برای بستن فضا های بین دندانی خود از ونیر ها استفاده می کنید در یک الی دو جلسه مشکل شما رفع می شود. درحالی که بستن این فضا ها به کمک ارتودنسی نیاز به چندین ماه زمان دارد.
  • ریسک کمتر پوسیدگی دندان ها: ارتودنسی به خصوص وقتی از نوع ثابت و به وسیله ی سیم و براکت انجام شود نیاز به رعایت  بهداشت بیشتری دارد و به علت اینکه احتمال گیر کردن غذا در دندان هایی که ارتودنسی دارند بسیار بیشتر از دندان های عادی است در نتیجه احتمال و ریسک پوسیدگی نیز در این دندان ها بیشتر است.درحالی که ونیر ها در صورتی که درست و اصولی انجام شوند سطحی صاف  روی دندان ایجاد می کنند و به هیچ وجه منجر به گیر غذایی و پوسیدگی دندان ها نمی شوند.
  • گاهی ارزشش را ندارد!: در بعضی موارد فقط بین دودندان مثلا بین دو دندان پیش ( سانترال ) فاصله وجود دارد و بقیه ی دندان ها مشکلی ندارند.در این شرایط انجام ارتودنسی و درگیر سیم و براکت کردن چندین دندان برای اصلاح فضای بین دو دندان ارزش ندارد و پیشنهاد میشود که به  کمک انجام  ترمیم و یا ونیر فقط روی این دو دندان که از هم فاصله دارند  فضا بسته شود.

 

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *