دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

اسکن دیجیتال بیمار در دندانپزشکی چیست؟

اسکن دیجیتال

در گذشته و حتی هنوز  امروزه در بسیاری از مطب های دندانپزشکی برای تهیه ی یک نمونه از دندان های بیمار برای ساختن روکش و لمینیت و … قالبگیری سنتی انجام می شود.یعنی ماده ی قالبگیری داخل قالبی به نام تری ریخته می شود و سپس به داخل دهان برده می شود تا فرم دندان ها و قوس دندانی را ثبت کند.اما به کمک تکنولوژی های پیشرفته امروزه به جز در موارد خاص نیازی به قالبگیری سنتی وجود ندارد و همه ی آنچیزی که دندانپزشک شما برای درمانتان نیاز دارد توسط تهیه ی یک اسکن دیجیتال از دهان شما رفع می شود.

اسکنر دیجیتال چیست؟

اسکنر در حقیقت شبیه یک دوربین است که سر باریکی دارد . دندانپزشک شما آن را وارد دهان تان می کند و به ترتیب در مقابل دندان هایتان قرار می دهد.اسکنر با گیرنده ی دقیقی که دارد تصویر دندان های شما را دریافت می کند و آن را به مانیتور انتقال می دهد و در نتیجه همزمان با حرکت اسکنر در داخل دهان تصویر سه بعدی دندان ها در مانیتور بازسازی می شود.

مزایای اسکن دیجیتال در برابر قالبگیری سنتی:

اسکن دیجیتال بسیار سریع تر است و همانطور که پیشتر گفته شد همزمان با حرکت اسکنر در دهان درون رایانه دندان ها تصویر می شود.درحالی که در روش قالبگیری اول باید با تری از دهان بیمار قالب گرفته شود و سپس داخل قالب گچ ریخته شود .سپس باید صبر کرد که گچ خشک شود و نمونه ی دندانی بیمار که ” کست ” نام دارد را آماده کرد.این پروسه به خودی خود چندین برابر اسکن کردن زمان می برد.

اسکن دیجیتال بسیار دقیق تر است. به کمک دوربین و گیرنده ی بسیار دقیق اسکنر تمام جزییات دندانی ثبت می شود و کم ترین خطای ممکن را در تصویر سه بعدی حاصل خواهیم داشت.درحالی که در قالبگیری امکان خطا خیلی بیشتر است . ممکن است ماده ی قالبگیری حباب بزند  یا تغییر ابعادی در زمان ریختن گچ داخل قالب داشته باشیم .خلاصه که مجموعا دقت قالبگیری از اسکن دیجیتال بسیار کم تر است.

برخلاف پروسه ی قالبگیری که برای بیمار ناخوشایند است اسکن به هیچ وجه  برای بیمار آزار دهنده نیست.قالبگیری برای بسیاری از بیماران منجر به حالت تهوع می شود و حتی به علت خنک بودن ماده ی قالبگیری در دندان های حساس منجر به حساسیت و درد دندان ها حین قالبگیری می شود. درحالتی که اسکن کردن هیچ یک از این مشکلات را ندارد.

کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر قاسمی مجهز به تمامی دستگاه های دیجیتال از جمله اسکنر است و مراجعین محترم می توانند با خیال راحت درمان خود را به ما بسپارند.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *