دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

از درمان ریشه چه میدانید؟

دندانی که “به عصب رسیده” چه دندانی است؟

پالپ دندان یا به اصطلاح رایج عصب دندان بخشی از دندان است که وظیفه تغذیه و عصب رسانی به دندان را برعهده دارد. وقتی باکتری‌ها خود را از سطح دندان به پالپ برسانند اتفاقی که در نتیجه آن می‌افتد این است که پالپ دچار التهاب می‌شود و یا به عبارت دیگر دندان به عصب میرسد! اگر بخواهیم کمی بیشتر در این پروسه دقیق شویم باید بگوییم که  ایجاد حفره و پوسیدگی در تاج دندان˛ ترک‌های دندانی˛ مشکلات شدید لثه از مثال‌های راه‌هایی هستند که باکتری‌ها از طریق آن خود را به پالپ دندان می‌رسانند و ایجاد التهاب می‌کنند.

درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه (درمان اندودانتیک) که به صورت غلط مصطلح با نام عصب کشی شناخته می‌شود˛ درمان انتخابی برای دندانی است که پالپ (عصب) آن از حالت سالم خارج شده است.

درصورت عدم درمان ریشه عفونت از کانال منتشر شده و گسترش می‌یابد و در نهایت منجر به تحلیل استخوان و از دست دادن بافت و لق شدن دندان می‌شود و ممکن است دندان غیر قابل نگهداری شود. این درمان شامل سه مرحله پاکسازی کانال دندان˛ پر کردن کانال و پرکردن تاج (مهروموم کردن تاج) است.

ابتدا در مرحله اول دندانپزشک بعد از تزریق بی حسی محتویات داخل کانال دندان را کاملا خارج و پاکسازی می‌کند.در مرحله دوم  بعد از شست و شو و اطمینان از حذف عامل عفونت˛ کانال دندان با مواد خاصی پر می‌شود و در مرحله پایانی تاج با ماده‌ای با پایه کلسیم پر می‌شود تا از نفوذ عوامل عفونی به کانال دندان جلوگیری شود. نکته حائز اهمیت این است که این ترمیم روی تاج ترمیمی موقت است و به هیچ وجه نباید به عنوان یک ترمیم همیشگی در نظر گرفته شود و به حال خود رها شود. درصورتی که با ترمیم دائم و  یا در مواردی  روکش جایگزین نشود، در دراز مدت منجر به عود عفونت و ناموفق شدن درمان ریشه می‌شود.

بعد از درمان ریشه دندان غیر زنده محسوب می‌شود و درصورتی که درمان ریشه درست انجام شده باشد، بعد از مدتی بیمار دیگر احساس درد نخواهد داشت.

آیا درمان ریشه درد دارد؟

یکی از بزرگترین ترس‌های بیماران از درمان ریشه این است که آیا این درمان درد دارد؟

در پاسخ باید گفت که درد ناشی از عفونت دندان است، نه از درمان ریشه و درمان ریشه کمک  به کاهش و رفع درد می‌کند .

تزریق بیحسی موثر و درست دندانپزشک از احساس درد حین درمان توسط بیمار جلوگیری میکند. بعد از درمان احساس درد نرمال است. این درد موقت است و با داروی های مسکن رفع می‌شود. همچنین ممکن است دندانپزشک برای درمان عفونت های احتمالی موجود در ریشه آنتی بیوتیک تجویز کند.

راه های جلوگیری از درمان ریشه:

برای جلوگیری از اینکه دندانتان  احتیاج به درمان ریشه پیدا کند، پیشنهاد میکنیم :

دندان های خود را پیش از خواب و علاوه بر آن حداقل یک نوبت دیگر در روز مسواک بزنید.

از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید.

از مسواک مناسب استفاده کنید و به طور منظم آن را تعویض کنید .

از ویزیت های دندان پزشکی جهت چک آپ غافل نشوید.

از نخ دندان استفاده کنید تا از باقی ماندن غذا در نسو بین دندانی جلوگیری کنید.

از رژیم غذایی سالم استفاده کنید و از مصرف  غذاها و نوشیدنی های قندی پرهیز کنید.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.