طریقه مصرف مترونیدازول برای دندان

مصرف مترونیدازول برای دندان

عفونت دندان اغلب شامل باکتری می شود و معمولا دندانپزشک‌ها برای درمان این مشکل آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. آنها باید از مناسب بودن آنتی بیوتیک برای باکتری مورد نظر اطمینان حاصل کنند تا روند درمان بیماران به خوبی طی شود؛ قرص مترونیدازول نیز برای تعدادی از انواع عفونت ها تجویز می شود که در ادام قصد داریم تا به طریقه مصرف مترونیدازول برای دندان به طور کامل بپردازیم.

راهنمای مصرف مترونیدازول برای دندان

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک اصلی برای درمان عفونت های بی هوازی است. مکانیسم اثر دارو کاملاً مشخص نیست، اما تصور می شود که متابولیت فعال در سنتز DNA دخالت می کند.

مترونیدازول علیه اکثر تک یاخته های بی هوازی از جمله ژیاردیا لامبلیا، تریکوموناس واژینالیس، انتامبا هیستولیتیکا و بلاستوسیستیس هومینیس فعال است.

با این حال، پروپیونی باکتریوم پروپیونیکا و تقریباً 70 تا 75 درصد گونه های اکتینومایسس به مترونیدازول مقاوم هستند.

مصرف مترونیدازول
راهنمای استفاده از مترونیدازول

مقدار مصرف برای قرص مترونیدازول

باید توجه داشته باشید که نوع مترونیدازول که پزشک شما تجویز می کند، دوز و مدت زمانی که باید آن را مصرف کنید به نوع عفونت و میزان جدی بودن آن بستگی دارد.

برخی از عفونت ها را می توان با یک دوز درمان کرد، در حالی که برخی دیگر ممکن است به یک دوره 2 هفته ای نیاز داشته باشند. دوزهای کودکان کمتر است و به سن یا وزن کودک شما بستگی دارد.

مترونیدازول ۵۰۰ برای عفونت دندان

باید توجه داشته باشید که بهترین دوز مترونیدازول برای درمان عفونت دندان، مترونیدازول ۵۰۰ می‌باشد، این قرص می‌تواند به کاهش درد دندان شما کمک کرده و با توجه به تشخیص دکتر می‌تواند عفونت دندان را تا حدی بهبود دهد.

مترونیدازول 250 برای دندان

بهتر است بدانید که از مترونیدازول 250 نیز برای دندان استفاده می‌شود، تشخیص دوز مترونیدازول باید بر عهده دکتر متخصص شما باشد، به طور معمول مترونیدازول 250 تاثیر کمتری دارد و همینطور عوارض جانبی این قرص نیز نسبت به دوزهای بالاتر آن کمتر است.

نحوه مصرف قرص مترونیدازول

رایج ترین روش برای استفاده از قرص مترونیدازول این است که بعد از خوردن مقداری غذا، قرص را به طور کامل با یک نوشیدنی آب قورت دهید اما روش های دذیگری نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته ایم.

یکی از روش های دیگر استفاده از مترونیدازول این است که دندان ها را به طور کامل با ژل مترونیدازول روی یک مسواک مرطوب، یک یا دو بار در روز به مدت حدود یک دقیقه مسواک بزنید؛ این کار برای درمان التهاب لثه، یک دوره حدود یک ماهه توصیه می شود.

نحوه مصرف مترونیدازول دندان

در ادامه نیز چند روش دیگر مصرف مترونیدازول برای دندان را برای شما عزیزان شرح داده ایم:

نحوه مصرف مایع مترونیدازول

مایع مترونیدازول نیازی به مصرف بعد از غذا ندارد، این دارو همراه با یک سرنگ یا قاشق پلاستیکی به شما کمک می کند تا دوز مناسب را اندازه گیری کنید. اگر ندارید از داروساز خود بخواهید که یکی از آنها را بدهد. بهتر است از قاشق چای خوری آشپزخانه استفاده نکنید زیرا مقدار مناسبی را اندازه گیری نمی کند.

نحوه استفاده از شیاف مترونیدازول

اگر در بلعیدن داروها مشکل دارید، پزشک ممکن است شیاف مترونیدازول را تجویز کند. شما معمولاً 3 بار در روز از آنها استفاده خواهید کرد، دستورالعمل هایی را که در بسته بندی داروی شما نوشته شده است را به خوبی مطالعه نمایید.

طریقه مصرف قرص مترونیدازول 500 برای عفونت دندان

اگر نیاز به مصرف چند دوز مترونیدازول در روز دارید، سعی کنید بین آنها به طور مساوی فاصله بیندازید. به عنوان مثال، اگر داروی خود را 3 بار در روز مصرف می کنید، این می تواند اول صبح، اواسط بعد از ظهر و قبل از خواب باشد.

دلایل استفاده از مترونیدازول برای دندان چه می باشد؟

قبل از برررسی طریقه مصرف مترونیدازول برای دندان بهتر است بدانید که استفاده از مترونیدازول برای درمان بسشیاری از مشکلات دهان و دندان استفاده می‌شود که در ادامه چند مورد از آن‌ها را به طور کامل شرح داده ایم:

1. مهار تشکیل پلاک دندانی
  2. به عنوان کمکی در درمان و پیشگیری از التهاب لثه
  3. به عنوان کمکی برای حفظ بهداشت دهان
  4. برای استفاده در یک جراحی پس از پریدونتال یا رژیم درمانی برای بهبود بهبود لثه
  5. در مدیریت زخم آفتی مکرر مفید است.
  6. در مدیریت عفونت های کاندیدیایی مکرر دهان مفید است.
  7. به عنوان کمکی در پیشگیری از پوسیدگی دندان در بیماران در معرض خطر پوسیدگی (به عنوان مثال مبتلایان به خشکی دهان)، هنگامی که در یک رژیم به عنوان مکمل فلوراید استفاده می شود.
دلایل استفاده از مترونیدازول
دلایل استفاده از مترونیدازول برای دندان

درمان عفونت یا آبسه دندان با مترونیدازول

در حالی که علائم حاد عفونت یا آبسه دندان را می توان به طور کلی مدیریت کرد، اکثر افراد باید به دندانپزشک ارجاع داده شوند، در صورت نیاز به درمان بیشتر دندان مانند درمان ریشه یا کشیدن کانال. هنگامی که علائم عفونت شدید وجود دارد یا بیمار از نظر سیستمی خوب نیست، تجویز مترونیدازول یا آموکسی سیلین مناسب است.

معمولا دوز مناسب مترونیدازول برای درمان آبسه یا عفونت دندان 400 میلی گرم است که سه بار در روز استفاده می‌شود، توجه داشته باشید که قبل از مصرف این دارو با پزشک خود حتما مشورت نمایید.

عوارض جانبی مصرف مترونیدازول برای دندان

اگر چه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند عفونت را از بین ببرند یا از ایجاد عفونت بعد از کار دندان‌پزشکی جلوگیری کنند، اما این داروها عوارض جانبی احتمالی دارند. معمولا عوارض جانبی رایج مترونیدازول  در بیمارها شامل موارد زیر می‌باشند:

• کهیر
  • عفونت قارچی

توجه داشته باشد که قرص مترونیدازول دارای جذب ضعیفی می‌باشد که استفاده بیش از اندازه این قرص به صورت خودسرانه ممکن است عوارض بسیار زیادی در پی داشته باشد.

چه کسانی نباید از مترونیدازول استفاده کنند؟

به طور کلی استفاده از قرص مترونیدازول برای بعضی از افراد به طور کامل ممنوع است که معمولا این افراد شامل کودکان زیر 6 سال، خانم های باردار و شیرده و افرادی که به داروهایی همچون مترونیدازول حساست دارند.

منع استفاده از مترونیدازول
افرادی که نباید از مترونیدازول استفاده کننده

چه دارویی با مترونیدازول تداخلات دارد؟

مصرف همزمان دی سولفیرام با مترونیدازول می تواند شرایط حاد گیجی ایجاد کند. مترونیدازول ممکن است اثر ضد انعقادی وارفارین را تقویت کند و کلرهگزیدین نیز با عوامل آنیونی ناسازگار است.

سوالات متداول طریقه مصرف مترونیدازول برای دندان

چه مدت طول می کشد تا مترونیدازول روی دندان اثر کند؟
برای اثر کردنی مترونیدازول دوره 10 تا 14 روزه توصیه می شود، زیرا اگرچه 70 درصد بیماران به مترونیدازول در 5 روز پاسخ می دهند، 91 درصد با یک دوره 14 روزه پاسخ می دهند.

آیا آنتی بیوتیک ها درد دندان را متوقف می کنند؟
آنتی بیوتیک ها دندان درد را درمان نمی کنند، آنها فقط تا زمانی که کاری در مورد خود دندان انجام ندهید، مشکل را پنهان می کنند. آنها ممکن است درد را برای چند روز، هفته یا حتی ماه متوقف کنند، اما همیشه با انتقام برمی گردند.

عوارض استفاده از مترونیدازول چه می‌باشد؟
به طور کلی باید توجه داشته باشید که قبل از مصرف مترونیدازول حتما با پزشک خود مشورت کنید زیرا استفاده از این قرص می‌تواند عوارض بسیار زیادی را همچون ایجاد عفونت، حالت تهوع، سرگیجه و اسهال را به همراه داشته باشد.