دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

فیشورسیلنت چیست و چه اهمیتی دارد؟

فیشورسیلنت از درمان های پیشگیرانه ی دندانپزشکی است.

دندانپزشکی امروزه بیشتر به سمت پیشگیری حرکت کرده تا درمان و تلاش بر این است که با اقدامات محافظتی از پوسیدگی و سایر بیماری های دهان و دندان جلوگیری کنیم تا در آینده مجبور به درمان این بیماری ها با هزینه های گزاف نشویم. فیشورسیلنت یکی از این درمان های پیشگیرانه است و در این مقاله قصد داریم به معرفی آن و بیان میزان اهمیت آن بپردازیم.

فیشورسیلنت چه درمانی است؟

دندان های آسیاب خصوصا اولین دندان آسیاب بزرگ ، دندانی است که در سن ۶-۷ سالگی رویش می یابد و تا پایان عمر فرد جایگزینی نخواهد داشت . در طی عمر نیز این دندان بسیار درمعرض نیروی های جویدن و پوسیدگی ها قرار میگیرد . بنا براین نیاز به درمانی پیشگیرانه و‌ محافظتی جهت جلوگیری از پوسیدگی این دندان وجود دارد.

فیشورسیلنت درمانی است که معمولا برای کودکان انجام می شود و هدف انجام آن این است که شیارهای سطح جونده ی دندان های آسیاب پوشانده شود . چرا که شروع پوسیدگی دندان ها معمولا از این نقاط است. در این درمان به کمک یک ماده ی رزینی مخصوص روی شیارهای دندان ها پوشیده می شود . درنتیجه از پوسیدگی دندان های آسیاب جلوگیری می شود و عمر این دندان های مهم افزایش می یابد.

آیا فیشور سیلنت درد دارد؟

خیر این درمان کاملا محافظه کارانه است و هیچ تحریکی به عصب دندان ها وارد نمی کند. در نتیجه هیچ  دردی ندارد و نیازی به تزریق بی حسی برای آن وجود ندارد

آیا فیشورسیلنت نیاز به تراشیدن دندان دارد؟

خیر به طور کلی نیازی به تراشیدن دندان ها نیست. اما در بعضی افراد شیار های سطح جونده فرمی گیردار دارند. درنتیجه دندانپزشک به مقدار خیلی خیلی کمی فقط روی شیار رو تراش می دهد تا شیار باز تر شود و‌ از حالت گیر دار خارج شود .

چه دندانی کاندید‌ این درمان است ؟

فیشور سیلنت فقط برای دندان های آسیاب انجام می شود آن هم به شرطی که کاملا سالم و‌ بدون پوسیدگی باشند . دندانی که شیارهای سطح‌جونده اش پوسیده باشد قابل درمان با فیشورسیلنت نیست و باید پوسیدگی های آن برداشته شود و دندان پر شود .

چه زمانی برای فیشور سیلنت دندان کودک باید مراجعه کرد؟

حدود سن ۷ سالگی برای درمان فیشورسیلنت پیشنهاد می شود . اما به طور کلی هر زمانی که کودک تان دندان آسیاب دائمی اش رویش پیدا کرد و در دهان پدیدار شد بهتر است  بلافاصله برای درمان فیشورسیلنت به دندانپزشک مراجعه کنید . هم چنین درصورت نگرانی برای تحت درمان قرار دادن این دندان می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا با خیال آسوده این کار را انجام دهید.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *