علت دندان قروچه در خواب

دندان قروچه در خواب

به آیا اغلب با فک درد از خواب بیدار می شوید؟ به نظر می رسد مدام سردرد صبحگاهی دارید؟ یا آیا تا به حال یکی از عزیزان به شما گفته است که شب‌ها و فک خود را به هم فشار می دهید؟ باید توجه داشته باشید که فشار دندان ها به عنوان دندان قروچه شناخته می شود که این مشکل یک بیماری نسبتا شایع است که بسیاری از افراد درگیر آن هستند. بهتر است بدانید که دندان قروچه منظم در هنگام خواب می تواند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر منفی بگذارد به همین دلیل بررسی علت دندان قروچه در خواب و درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا در خواب دندان قروچه می کنیم؟

به طور کلی علت دندان قروچه در خواب به طور کامل مشخص نشده است، اما چندین عامل موثر در این مورد وجود دارد که در برخی موارد این نتیجه افزایش استرس، اضطراب، ناامیدی و عصبانیت در طول روز را نشان می‌دهد، به ویژه برای افرادی که شخصیت های پرخاشگر، رقابتی یا کمال گرا دارند.

در سایر بیماران، آسیاب کردن یک عارضه جانبی ناشی از افزایش مصرف کافئین، الکل، تنباکو یا برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی است.

در بعضی از افراد نیز فشردن یا دندان قروچه در خواب با آپنه خواب ارتباط مستقیم دارد که این مشکل یک اختلال خواب جدی که منجر به قطع تنفس در طول شب می شود که این افراد باید حتما تحت درمان قرار بگیرند.

فشارب دندان دندان ها
بررسی دلایل فشار دندان دندان ها

دندان قروچه چه تاثیری در سلامت دندان ها دارد؟

دندان قروچه نه تنها می تواند خواب شما را مختل کند و شما را از استراحتی که ذهن و بدن شما نیاز دارد باز دارد، بلکه می تواند عواقب شدیدی برای دندان های شما داشته باشد. به طور کلی دندان قروچه مزمن می تواند مینای دندان شما را از بین ببرد و در نتیجه باعث حساسیت دندان، تغییر رنگ و افزایش حساسیت به پوسیدگی شود؛ همچنین می تواند دندان های شما را بشکند و یا شل کند و همچنین باعث درد فک و اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی TMD شود.

عوارض بلند مدت دندان قروچه

آسیب طولانی مدت دندان قروچه ممکن است باعث شود:

1. حساسیت دندان به دلیل ساییدگی مینای دندان
  2. التهاب یا خونریزی دندان ها و لثه
  3. لق شدن دندان ها
  4. آسیب به درمان های قبلی دندان‌ها مانند روکش ها و پر کردن
  5. دندان های صاف یا کوتاه
  6. دندانشکستگی ها
  7. سندرم TMJ که باعث درد، تنش و مشکل در جویدن می شود.
عوارض دندان قروچه
بررسی عوارض دندان قروچه

چگونه دندان قروچه را درمان کنیم؟

اولین قدم برای درمان دندان قروچه در خواب تعیین علت زمینه ای آن است، اگر استرس و اضطراب باعث می شود که شما در شب دندان قروچه کنید، ممکن است توصیه کنیم به دنبال درمان این مشکل به طور جدی باشید یا اگر دندان قروچه ناشی از آپنه خواب باشد، بهتر است از یک پلاک دندان مخصوص برای محافظت از دندان های خود هنگام خواب استفاده نمایید.

پلاک های مخصوص برای جلوگیری از آسیب دندان قروچه می تواند از دندان های شما در برابر آسیب بیشتر محافظت کند تا زمانی که علت اصلی دندان قروچه شما مشخص شود.

محافظ دهان یا آتل دهان

همانطور که گفته شد دندانپزشک ممکن است استفاده از آتل یا محافظ دهان را در هنگام خواب برای محافظت از دندان ها در برابر آسیب توصیه کند. این دستگاه‌ها می‌توانند با کاهش فشار روی فک، ایجاد یک مانع فیزیکی بین دندان‌ها و کاهش صدای دندان قروچه کمک کنند.

محافظ های دهان برای دندان قروچه معمولاً از لاستیک یا پلاستیک انعطاف پذیر تشکیل شده است. یک دندانپزشک می‌تواند دندان‌های متناسب با دندان‌های فرد ایجاد کند، اسپلینت های دهان معمولاً از پلاستیک سخت تری ساخته می شوند و مستقیماً روی دندان ها قرار می گیرند.

پلاک محافظ دندان
پلاک محافظ از دندان در برابر دندان قروچه

استفاده از دارو برای درمان دندان قروچه

استفاده از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن ممکن است به تسکین هر گونه درد و تورم مرتبط با دندان قروچه کمک کند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است استفاده کوتاه مدت از یک دارو را برای شل کردن عضلات و توقف چرخه دندان قروچه توصیه کند، این روش به عضلات فک فرصت استراحت می دهد که ممکن است علائم را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که برای مصرف دارو حتما با دکتر خود مشورت نمایید.

درمان دندان قروچه با بوتاکس

در موارد شدید دندان قروچه، تزریق سم بوتولینوم یابوتاکس می تواند ماهیچه های مرتبط که باعث دندان قروچه در خواب می‌شود را فلج کند تا دندان قروچه را متوقف شود؛ توجه داشته باشید که درمان دندان قروچه از این روش باید حتما تحت نظر یک متخصص باشد.

درمان بیماری های زمینه ای

همانطور که اشاره شد بسیاری از بیماری‌هامانند استرس و یا آینع خواب می‌تواند در ایجاد دندان قروچه تاثیر بسیار زیادی داشته باشد، درمان بیماری‌های زمینه‌ای در سرعت درمان این اختلال از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین بهتر است اول از همه به برطرف کردن این مشکلات به طور کامل بپردازید.

اصلاح رفتارهای نادرست در طول روز

باید توجه داشته باشید که بسیاری از رفتارها و عادت‌های ما در طول روز می‌تواند باعث ایجاد دندان قروچه در خواب شود، در ادامه چند روشض جلوگیری از این مشکل را برای شما شرح داده ایم:

درمان شناختی رفتاری CBT که نوعی از گفتار درمانی است که می تواند به کاهش استرس کمک کند.

• ورزش
  • مدیتیشن
  • فیزیوتراپی
  • بپرهیزید از مصرف الکل و سیگار
  • از کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی هایی مانند شکلات و قهوه خودداری کنید یا آن را کاهش دهید.
  • از جوییدن اقلام غیرخوراکی مانند مداد و یا خودکار پرهیز کنید، همچنین از جویدن مداوم و روزانه آدامس خودداری کنید.

علائم دندان قروچه در خواب

بباید توجه داشته باشید که دندان قروچه در خواب دراای علائمی است که افراد پس از بیداری می‌توانند متوجه آن شوند، در ادامه چند مورد از علائم این اختلال در خواب را برای شما عزیزان شرح داده ایم:

• درد صورت
  • درد و سفتی فک
  • صداهای مانند کلیک کردن، ترکیدن یا ساییدن هنگام حرکت فک
  • سردرد بعد از خواب
  • شکسته شدن و یا لق شدن دندان‌ها
  • فرسوده شدن دندان‌ها
  • گوش درد
  • بزرگ شدن عضلات فک

توجه داشته باشید اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را دارید یا نگرانی های دیگری در مورد دندان ها یا فک خود دارید، به دندانپزشک یا پزشک خود مراجعه کنید.

علائم دندان قروچه
بررسی نشانه های دندان قرزوچه در خواب

دندان قروچه چگونه تشخیص داده می شود؟

توجه داشته باشید که اگر علائم دندان قروچه را در خود یافت کردید باید فورا به یک پزشک مراجعه نمایید، آنها می توانند،عضلات فک و دندان های شما را از نظر علائم دندان قروچه بررسی کنند.

دندانپزشک‌ها اغلب می توانند دندان قروچه را بر اساس معاینه فیزیکی و علائم شما تشخیص دهند، اما در برخی موارد ممکن است به یک معاینه خواب به نام پلی سوموگرافی نیاز داشته باشید. این آزمایش در یک مرکز خواب انجام می شود و می تواند تشخیص قطعی را ارائه دهد.

سوالات متداول علت دندان قروچه در خواب

1. آیا دندان قروچه می‌تواند به گوش‌ها آسیب بزند؟
    از آنجایی که دندان قروچه مستقیماً مفصل گوش را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است باعث درد گوش و یا وزوز کردن گوش منجر شود.
  2. چه کسانی در معرض خطر دندان قروچه هستند؟
    به طور کلی افرادی که سابقه خانوادگی دندان قروچه دارند، ممکن است بیشتر در خطر دندان قروچه باشند، افرادی که از داروهای ضد اضطراب، ضد افسردگی، کافئین و سیگار استفاده می‌کنند نیز جزو این دسته قرار دارند.
  3. دندان قروچه چقدر شایع است؟
    باید توجه داشته باشید که دندان قروچه یک اختلال خواب رایج است که حدود 10 درصد از بزرگسالان و 15 درصد از کودکان را مبتلا کرده است.