دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

طراحی لبخند چیست؟

طراحی خط بلخند شامل چه درمان هایی است؟

طراحی لبخند مقوله ای است که امروزه در دندانپزشکی زیبایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.در این درمان فرم لبخند بیمار که عموما شامل هشت الی ده دندان  قدامی فک بالا است اصلاح می شود.

این درمان بر اساس اصول علمی زیادی باید انجام شود تا  در نهایت علاوه بر زیبایی لبخند و در اعمالی مانند تکلم و غذا خوردن فرد نیز اختلال ایجاد نکند.

نتیجه ی طراحی لبخند علاوه بر علم و مهارت دندانپزشک به رعایت اصول هنگام ساخت ونیر ها در لابراتوار وابسته است که این مسئله امروزه در کلینیک های پیشرفته ی دیجیتال دندانپزشکی و با استفاده از کامپیوتر ها و دستگاه های دیجیتال که دقت بالایی دارند دیگر جای نگرانی وجود ندارد.چراکه دقت کار در تکنیک های دیجیتال بسیار بالا تر است.در ادامه به برخی از اصول مورد بررسی برای طراحی یک لبخند ایده آل اشاره خواهیم کرد.

خط لبخند:

خطی است فرضی که در امتداد لبه های دندان های ثنایای (قدامی) فک بالا رسم می شود.

میزان قوس این خط در خانم ها از آقایان بیشتر است.

یک خط لبخند ایده آل خطی است که قوس آن به موازات قوس لب پایین باشد.

خط میان دندانی که از بین دو دندان ثنایای مرکزی (دندان شماره یک) رسم می شود باید دقیقا در محل خط میانی صورت (خطی عمودی که از وسط پیشانی به پاین رسم می شود و صورت را به دو نیمه ی مساوی راست و چپ تقسیم می کند) باشد تا دندان ها در دو سمت راست و چپ با هم قرینه باشند.

در فک بالا هرچه از دندان  های جلو به سمت دندان های خلفی پیش برویم ˛ نقطه ی تماس بین دو دندان (contact point  ) از سطح جونده ی دندان ها به سمت لثه جابه جا می شود و این مسئله ای است که در طبیعی نشان دادن لبخند بازسازی شده بسیار موثر است.

لبه ی دندان های فک بالا در یک لبخند ایده آل از لبه یدندان های فک پایین باید به میزان معینی (حدود 2 میلیمتر) جلوتر باشند.

جنس مواد  و انواع درمان های مورد استفاده در بازسازی و طراحی لبخند:

امروزه لمینیت ونیر های پرسلن بیشترین استفاده را در طراحی لبخند دارند.همچنین علاوه بر آنها ونیر های کامپوزیتی نیز برای اصلاح لبخند استفاده می شوند.

ارتودنسی نیز روشی است که که با کمک آن می توان تا حدود زیادی چیدمان دندان ها را به شکل قابل قبول و مناسبی در آورد.از مزایای آین روش می توان به محافظه کارانه بودن آن اشاره کرد. در این درمان بدون کوچکترین تراشی چیدمان دندان ها منظم می شود.اما مشکل این درمان این است که با استفاده از آن نمی توان فرم دندان ها را اصلاح کرد و تنها می توان آنها را جابه جا نمود.

همچنین در برخی موارد مثل زمان هایی که دندان ها پوسیدگی زیادی دارند می توان از روکش های سرامیکی برای اطلاح و طراحی لبخند استفاده کرد.

درمواردی که مشکل زیبایی مربوط به موقعیت نامناسب خود فک است و نه دندان ها  روش هایی مثل ارتودنسی و یا لمینیت نمی توانند مشکل بیمار را رفع کنند . در این موارد باید از روش دیگری استفاده کرد و آن جراحی فک است . تنها در این حالت است که می توان فرم لبخند بیمار را به حالت ایده آل و مناسبی رساند .این درمان الزاما توسط متخصص جراح فک و صورت و تحت بیهوشی انجام می شود.

برای تعیین این که کدام یک از این درمان ها برای اصلاح لبخند بیماران مناسب است نیاز به معاینه ی دقیق بیمار وجود دارد و نمی توان هیچ یک از این درمان ها را بدون درنظرگیری شرایط و ویژگی های خاص فک و دندان های هر بیمار به جای دیگری انجام داد.

البته که در شرایطی که مشکل بیمار کم تر است و مشکل حاد فک و یا بهم ریختگی شدید دندانی و پوسیدگی های شدید وجود ندارد استفاده از لمینیت های سرامیکی و ونیرکامپوزیت برای اصلاح خط لبخند پیشنهاد می شود.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *