دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ساییدگی دندانی به چه علت ایجاد می شود و درمان آن چیست؟

ساییدگی های دندانی از مشکلاتی هستند که درمان آنها در دندانپزشکی جزو درمان های سخت محسوب میشود.

ممکن است تا کنون به صحنه ای مانند تصویر بالا در دندان های اطرافیان خود برخورده باشید و یا خودتان دندان هایی به این شکل داشته باشید و در پی پیدا کردن راه حلی برای بهبود ظاهر دندان های خود باشید. در این مقاله قصد داریم نکات مهمی را در مورد این مشکل یعنی ساییدگی های دندانی با شما در میان بگذاریم.

ویژگی دندان هایی که دچار ساییدگی شده اند چیست؟

دندان های دارای این مشکل به طور واضحی ارتفاعشان کم شده و فرم لبه های این دندان ها صاف می شود. درمواردی میزان ساییدگی دندان ها به قدری زیاد است که دندان ها به شدت به سرما و گرما حساس می شوند چرا که مینای پوشاننده ی عاج ساییده شده و از بین رفته است. همجنین احتمال وجود ترک های مینایی روی سطح این دندان ها زیاد است.

علت ایجاد ساییدگی دندانی چیست؟

نوعی از ساییدگی دندانی طبیعی و ناشی از افزایش سن فرد و زیاد شدن سن دندان هاست که به آن attrition می گوییم. به این شکل که در اثر گذر عمر و برخورد دندان های دو فک مقابل به همدیگر این دندان ها دچار ساییدگی می شوند.

نوع دیگر ساییدگی ناشی از بیماری های مفصل فکی است مانند دندان قروچه (براکسیسم) و فشردن دندان ها روی هم ( clenching) .در بسیاری از موارد انجام این رفتار های ناهنجار فکی ارتباط مستقیمی با وضعیت عصبی فرد و درگیری های روحی او دارد. درمان این نوع ساییدگی بسیار دشوار تر از نوع قبل است چراکه قبل از هر اقدامی برای اصلاح ظاهر دندان ها باید به درمان مشکل فکی و دندان قروچه و … بپردازیم وگرنه بازسازی دندان ها بی ثمر و محکوم به شکست خواهد بود.

درمان ساییدگی های دندانی چیست؟

همانطور که گفتیم ساییدگی های دندانی باید بعد از تشخیص علت ایجاد آنها درمان شوند.

در افرادی که ساییدگی های دندانی در آنها به علت مشکلات مفصل فکی و دندان قروچه ایجاد شده ابتدا باید مشکل مفصلی حل شود . یعنی در ابتدا به بیمار یک گارد ژله ای به نام نایت گارد می دهیم تا از ادامه ی آسیب زدن دندان قروچه به دندان ها جلوگیری کنیم و از بیمار می خواهیم که هرشب قبل از خواب حتما نایت گارد را داخل دهان خود قرار دهد و با آن بخوابد . همچنین ممکن است بعد از مشاوره با روانپزشک نیاز به مصرف آرامبخش های خوراکی باشد.

بعد از رفع مشکل اولیه حال به درمان و بازسازی دندان های فرد می پردازیم. بازسازی دندان های ساییده شده از سخت ترین درمان های دندانپزشکی است.

درمان این دندان ها بعد از بررسی و معاینه ی دندانی می تواند از درمان زیبایی با کامپوزیت تا درمان به کمک روکش های سرامیکی متغیر باشد.در بعضی موارد هم میزان ساییدگی به قدری زیاد است که دندان باید ابتدا درمان ریشه ( عصب کشی ) شود و سپس تاج آن بازسازی شود.

همچنین برای رفع حساسیت به گرما و سرما در این دندان ها راه های متفاوتی پیشنهاد می شود مانند استفاده از دهانشویه و خمیر دندان های ضد حساسیت و همچنین کاهش حساسیت دندان ها به کمک لیزر.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *