دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ری اندو یا عصب کشی مجدد چیست؟

عصب کشی مجدد یا ری اندو چیست

به طور کلی دندانی که پوسیدگی آن از حد عاج فراتر رود و به پالپ یا عصب دندان برسد نیاز به درمان ریشه و یا به اصطلاح عوام نیاز به عصب کشی دارد. حال در این مقاله قصد داریم به توضیح این بپردازیم که درمان مجدد ریشه یا ری اندو یا عصب کشی مجدد چیست.

دندانی نیاز به ری اندو دارد که قبلا یکبار عصب کشی شده اما به دلایلی عصب کشی آن موفق  نبوده ست.

در موارد زیر ممکن است دندانپزشک شما برای شما ری اندو (endodontic re-treatment)تجویز کند:
  1. زمانی که دندان شما با وجود اینکه عصب کشی شده اما درد دارد : این درد نشان از این است که یکی از کانال های دندان هنگام عصب کشی جا مانده و پاکسازی نشده . و یا اینکه کانالی جا نمانده اما کانال ها به میزان کافی پاکسازی نشده اند.
  2. زمانی که در عکس رادیوگرافی مشاهده شود دندان دچار ضایعه ی پری اپیکال (یک ضایعه ی عفونی در اطراف نوک ریشه شده است)شود:در این صورت در عکس رادیوگرافی اطراف ریشه ی دندان یک هاله ی سیاه دیده می شود و ممکن است دندانپزشک برای فهم بهتر شما به شما بگوید که دندان تان دچار کیست شده استواین ضایعه یا کیست نشانه ی عفونت و تجمع باکتری در اطراف ریشه ی دندان شماست و درصورتی که اندازه ی آن تا حدود معینی باشد و همچنین از جهات دیگری دندانپزشکتان تشخیص دهد کع دندان تان قابل نگهداری است و نیازی نیست که کشیده شود در این صورت برای شما  تجویز عصب کشی مجدد خواهد کرد.
  3. زمانی که دندان شما دچار آبسه  شده باشد :در این صورت دندانتان علامت خواهد داشت و تورمی روی لثه ی خود مشاهده خواهید کرد و همچنین ممکن است ترشح چرک از لثه ی خود داشته باشید .در این صورت نیز در صورتی که دندان شما قابل نگهداری باشد  دندانپزشک برای شما تجویز ری اندو خواهد کرد تا بتواند عفونت انتهای ریشه ی دندان شما را پاکسازی کند.
  4. زمانی که دندان شما عصب کشی شده باشد اما تاج آن ترمیم نشده باشد و مدت زیادی باشد که دندان همانطور اندوشده با پانسمان رها شده باشد:در این صورت امکان آن زیاد است که طی این مدتی که بعد از عصب کشی دندان بدون ترمیم رها شده باکتری ها وارد ریشه شده باشند .بنابراین با اینکه دندان  علامتیندارد ولی جهت پیشگیری از عفونت دندان در آینده برای دندان تجویز عصب کشی مجدد خواهد شد.
عصب کشی مجدد چگونه انجام می شود؟

پروسه ی درمان ری اندو بسیار شبیه به اندو یا عصب کشی است اما تفاوتی که دارد این است که باید ابتدا پر کردگی فبلی ریشه خالی شود. سپس کانال های دندان  مجددا پاکسازی و شست و شو داده می شود و بعد مجددا پر می شود.

به کمک متود های جدید و دستگاه های دیجیتال و هوشمند می توان درمان ریشه ی بهتری انجام داد .از دستگاه هایی که در این زمینه وجود دارند و کلینیک دندانپزشکی دکتر قاسمی نیز به آن مجهز است میکروسکوپ اندودانتیک می باشد که به کمک آن می توان کانال های دندان را با بزرگنمایی بسیار بیشتر مشاهده کرد و به این ترتیب  عصب کشی بسیار دقیق تری ارائه داد.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *