دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

روش اصولی رعایت بهداشت دهان و دندان چیست؟(1)

مراقبت بعد از درمان های دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت است.

یکی از سوالاتی که بسیاری از مراجعین هنوز هم از ما می پرسند این است که چگونه بهداشت دهان و دندانم را به درستی رعایت کنم؟ روش درست مسواک زدن چیست؟ اگر مسواک بزنم ولی نخ دندان نکشم اشکالی ندارد؟ …
در این مطلب قصد داریم از صفر تا صد نکاتی که باید برای حفظ بهداشت و داشتن لثه و دندان هایی سالم ودهانی خوش بو و پاکیزه رعایت کرد را خدمت شما توضیح دهیم.

مسواک یا نخ دندان یا دهان شویه یا هر سه؟!

بهترین روش رعایت بهداشت دهان و دندان از نگاه انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از هر سه ی این وسایل است. اما تنها استفاده از آن ها نیست که مهم است بلکه چگونگی استفاده و نحوه ی به کاربردن آن ها چیزی است که اهمیت دارد.اگرچه استفاده از مسواک و نخ دندان و دهانشویه در کنار هم پیشنهاد می شود اما اگر بخواهیم بگوییم که کدام از آن ها را باید صددرصد استفاده کرد به مسواک و نخ دندان اشاره می کنیم.استفاده ی این دو ضروری است و به هیچ وجه نمی توان مسواک را جایگزین نخ دندان کرد و یا بالعکس.

چرا مسواک به تنهایی کافی نیست؟

مسواک زدن حتی در حالتی که به درست ترین روش هم انجام شود قدرت پاک کنندگی همه ی سطوح دندان و حفظ بهداشت آن ها را ندارد. به کمک مسواک نمی توان به طور کامل به سطوح بین دندانی دسترسی پیدا کرد و آن ها را پاک کرد .جالب است که بدانید بیشترین آمار پوسیدگی های دندانی مربوط به نواحی تماس دندان ها با هم ( نواحی بین دندانی ) است.اینجاست که وجود نخ دندان برای دسترسی به این نواحی ضرورت پیدا میکند.

روش درست مسواک زدن چیست؟

modified bass brushing

برای کودکان زیر 7 سال روش پیشنهادی مسواک زدن به روش افقی است یعنی کودک در تمامی سطوح دندانی با چپ و راست کردن مسواک دندان ها را تمیز کند.
اما روش اصولی برای نوجوانان و بزرگسالان modified bass نام دارد که در ادامه آن را برایتان توضیح خواهیم داد.

در این روش سطوح جونده ی دندان ها را به همان شکل گذشته یعنی با عقب و جلو بردن مسواک تمیز می کنیم اما برای سطح بیرونی دندان ( که در تماس با گونه و لب است) و سطح داخلی دندان ( که درتماس با زبان است ) ازروش زیر استفاده میکینم;

مسواک را در بالاترین قسمت دندان ها به سمت لثه با زاویه ی 45 درجه قرار می دهیم. بدون چپ و راست کردن مسواک آن را درجا مقداری می لرزانیم تا برس های مسواک وارد لثه شوند و آن جا را تمیز کنند علاوه بر آن از این طریق لثه را ماساژ می دهیم .سپس مسواک را بایک حرکت جارویی و چرخشی به سمت پایین دندان حرکت می دهیم.این کار را برای هر ناحیه 3 الی 5 بار تکرار می کنیم . به این ترتیب دندان ها به بهترین شکل ممکن تمیز می شوند و علاوه بر آن لثه نیز ماساژ مورد نیاز خود را دریافت خواهد کرد.

در مقاله ی آینده نحوه ی درست نخ دندان کشیدن و نحوه ی استفاده از دهان شویه را خدمت شما توضیح می دهیم.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *