دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

رادیوگرافی در دندانپزشکی چه اهمیتی دارد؟

مرکز دندانپزشکی دیجیتال دکتر مهری قاسمی

تصاویر رادیوگرافی مدت زیادی است که بخش لاینفک دندانپزشکی شده اند. بدون گرفتن تصاویر رادیوگرافی بسیاری از درمان های دندانپزشکی ممکن نیست.در این مطلب قصد داریم به توضیح علت تجویز تصاویر رادیوگرافی در دندانپزشکی بپردازیم.

بسیاری از افراد هنگام تجویز تصاویر رادیوگرافی به علت نگرانی از دریافت اشعه موافقت نمی کنند و نگران هستند که با تابش اشعه ی x دستگاه رادیوگرافی به آنها دچار بیماری هایی مانند سرطان ها شوند و یا از ضرورت گرفتن رادیوگرافی آگاه نیستند و فرض می کنند که عملی اضافی است و درخواست می کنند که بدون عکس برایشان درمان انجام شود.

در پاسخ باید گفت که درست است که هنگام گرفتن این تصاویر مقداری اشعه به فرد تابیده می شود  اما باید گفت که این اشعه از مقدار اشعه ای که طی یک سفر در هواپیما به فرد تابیده می شود کمتر است! لذا جای نگرانی ای وجود ندارد.

تصاویر رادیوگرافی برای درمان های زیر حیاتی هستند:

ترمیم:

ترمیم دندان ها تنها  در مواقعی که پوسیدگی محدود به سطح جونده ی دندان و یا سطح لبی یا زبانی دندان باشد بدون رادیوگرافی امکان پذیر است . اما برای پوسیدگی های بین دندانی که امکان تشخیص آنها مستقیما امکان پذیر نیست حتما باید عکس گرفته شود.

درمان ریشه:

برای درمان ریشه یا عصب کشی تمامی دندان ها نیز عکس گرفتن ضروری است. چون که باید طول و میزان خمیدگی ریشه و وضعیت کانال دندان و همچنین وضعیت عفونت دور ریشه ی دندان در صورت امکان بررسی شود و برای این کار قطعا نیاز به تهیه ی عکس است.

پروتز ثابت:

برای انجام بازسازی های تاجی در هر ابعادی مثلا روکش و بریج و اینله و آنله نیاز به این است که وضعیت سلامت آن دندان بررسی شود.اگر دندان در گذشته عصب کشی شده باید بررسی شود که وضعیت کانال  و کیفیت عصب کشی آن به چه صورت است. اگر دندان عصب کشی نشده باشد باید بررسی شود که آیا پوسیدگی ای وجود دارد و آیا عفونتی در محدوده ی حول ریشه ی دندان وجود دارد یا خیر تا بتوان تشخیص داد که آیا می توان برای دندان پروتز ساخت یا قبل از آن نیاز است که دندان عصب کشی شود. و برای همه ی اینها نیاز به عکس رادیوگرافی است.

برچسب‌ها:

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.