دکتر مهری قاسمی

بهترین کلینیک دندانپزشکی دیجیتال تهران

ثبت درخواست مشاوره رایگان

ثبت درخواست مشاوره رایگان

جراحی دندان عقل و نهفته

کشیدن یا جراحی دندان‌ عقل و نهفته امری طبیعی و رایج است و پس از معاینه و بررسی دندانپزشک، تشخیص می‌دهد که دندان باید کشیده یا جراحی شود که معمولا دندان‌های عقل نهفته جراحی می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانیم به دندان آسیاب سوم دندان عقل گفته می‌شود که آخرین و انتهایی ترین دندان محسوب می‌شوند و هدرمواردی ممکن است نهفته باشند. اکثر افراد دارای دندان عقل بوده اما ممکن است تمام دندان یا بخشی از آن رویشی به بیرون ازلثه و داخل دهان نداشته باشد. بعضی از افراد ممکن است یک دندان عقل و بعضی ممکن است بیش از 4 دندان عقل داشته باشند. اگر دندان نهفته فضای کافی برای رشد نداشته باشد ممکن است به طور غیر عادی از لثه خارج و یا زیر بافت لثه قرار گیرد.

اگر بافت‌هایی که در مسیر رشد این دندان‌ها قرار دارند سفت باشند باعث نهفتگی دندان‌ها می‌شود. از علل دیگر نهفتگی این دندان‌ها می‌توانیم به کمبود فضای کافی در محل قوس دندان‌ها و یا مسیر رویشی نامناسب اشاره کنیم که نتیجه آن ایجاد ورم لثه و صورت و عفونت است. با شمردن دندان‌های خود می‌توانیم حدس بزنیم که کدام دندان نهفته است اما برای تشخیص قطعی باید از فک بیمار عکس‌های رادیوگرافی گرفته شود. اگر دندان نهفته همان دندان عقل باشد بهتر است دندان با جراحی خارج گردد زیرا کاربردی برای فرد نخواهد داشت.

کشیدن دندان‌های عقل و نهفته امری طبیعی و رایج است و پس از معاینه و بررسی دندانپزشک، تشخیص می‌دهد که دندان باید کشیده یا جراحی شود که معمولا دندان‌های عقل نهفته جراحی می‌شوند. پیش از اینکه بخواهید دندان عقل خود را بکشید ابتدا لازم است که دندان و بافت‌های اطراف کاملا بیحس شوند و اگر بیحسی به درستی انجام گیرد جراحی و کشیدن کاملا بدون درد است.

جراحی دندان عقل به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و معمولا از مته و تیغ‌های جراحی استفاده می‌شود. اما روش‌های دیجیتال جایگزین روش‌های سنتی شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و در روش دیجیتال از لیزر  و جراحی الکتریکی برای بیرون کشیدن یا جراحی دندان عقل استفاده می‌کنند. در روش جراحی با لیزر، پرتو نور با انرژی بسیار زیادی به کار می‌رود و در جراحی الکتریکی از گرمایی که قابل کنترل است برای ایجاد برش استفاده می‌شود. مزیت روش دیجیتال در مقایسه با روش سنتی دقت زیاد، احتمال آسیب کمتر به بافت‌های طرفین، کاهش خونریزی و در نتیجه درد و ناراحتی کمتر است.

مراقبت‌های پس از جراحی دندان عقل و نهفته

  • هنگام خواب از یک بالش اضافی استفاده کنید.
  • از انجام فعالیت‌های شدید تا چند روز خودداری کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کرده تا از بروز عفونت پس از جراحی جلوگیری شود.
  • تا هر میزان که می‌خواهید پس از جراحی بستنی میل کنید و تا 24 ساعت از رژیم غذایی مایع استفاده کنید.
  • از نی برای نوشیدن استفاده نکنید زیرا مکیدن باعث می‌شود لخته‌های خونی شل شوند.

مرکز دندانپزشکی دیجیتال دکتر مهری قاسمی با داشتن تجهیزات و کادری مجرب جراحی دیجیتال دندان عقل را در کمترین زمان ممکن انجام داده زیرا وقت بیماران برای ما بسیار ارزشمند است. همچنین پیش و پس از درمان بیمار مشکل و دردی نخواهد داشت.

 

نظرات و سوالات شما پس از تایید و پاسخ توسط متخصصین انتشار خواهند یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *